Fødevarer er den nye platform, hvorfra vi fortæller historien om os selv og viser omverdenen, hvad vi står for. Det er efterhånden blevet lige så vigtig en platform som sociale medier, da det siger en del om vores livsstil og vores måde at anskue verden på. Her på indlægget kan du derfor læse dig frem til de nyeste trends inden for fødevarer.
Fødevare-trends
- Cherry picking. Mantraet “Lidt men godt” vil fortsætte og forstærkes fremover. Fremtidens forbruger er kræsen (mere end nu), og vil kun have det bedste. 3 agurker for 18 kroner går bare ikke, når nu man kun har brug for en halv, og den i øvrigt helst skal være hakket i en lækker og sund take away salat!
- Lokal mad og syltning. Ikke mindst på baggrund af det nordiske køkken, er det blevet populært at spise mad, der er produceret tæt på os. Det giver tryghed, smag og sundhed for den enkelte og for klimaet. Under lokal mad hører også syltning, som er en hastigt voksende trend. Alt kan syltes, hvormed smagen “gemmes” og sundheden bevares. Det er en klar trend på de smarte restauranter, og jo flere tricks man kan med grøntsager, jo højere er man på rangstigen.
- Stenaldermad. Det er en god moderne ting, der især har fanget mange mænd, der kun spiser kød, fisk og skaldyr,og som vi kommer til at se mere af i fremtiden – man kan således også nu få det på Michelin-restauranter.Det handler i bund og grund om at komme ‘back to basics’ og leve tæt på naturen, som man gjorde i stenalderen. Samtidig giver det ud fra en sundhedsmæssig betragtning også god mening, da man holder igen med korn og mejeriprodukter – som ikke var der dengang – og således begrænser sit indtag af kulhydrater.